Zakenvlucht van Budel (EHBD) naar Mengen (EDTM)
Budel 16 april 2009, 08.30 uur.
08.50 uur hoor ik de Mooney 201 via de radio vragen om “landingsinformation”. Na het verkrijgen van deze informatie landt enkele minuten later de verwachte Mooney 201 op baan 03.
Samen met instructeur Jim Brady wordt besloten om de geplande vlucht naar Mengen (D), ca. 275 Nm, per IFR ipv VFR af te leggen. Dit gezien de weersverwachting die dag; er lag namelijk een wolken-front dicht langs onze vliegroute welke langzaam “over” onze route heen trok.
Na onze laatste sanitaire stop en het activeren van ons vliegplan vertrokken we omstreeks 09.15 uur richting Duitse grens. Ondanks alle negatieve reactie's vooraf omtrent de ruimte in een Mooney 201, kan ik zeggen dat dit ons 100% mee viel, en dat wil iets zeggen, gezien mijn postuur en lengte van 2 mtr.

Via Beek Tower kregen we toestemming om CTR Beek te kruizen en door te klimmen naar 9000 voet. Eenmaal op FL 090 aangekomen, wat voor een C-150 vlieger wel erg snel ging, zaten we iets boven de wolken. Ondanks een tegenwind van ca.35 knots waren de vliegcondities op deze hoogte prima, alleen jammer voor mijn passagiers dat ze géén zicht naar beneden hadden.
Na ongeveer 2 uur vliegen klaarde het langzaam op, en eenmaal boven Karlsruhe was het zicht prima, CAVOK. Onze passagiers konden eindelijk foto's maken.
Via onze GPS vernamen we dat we nog ca. 40 min. te gaan hadden naar Mengen (EDTM).

Halverwege deze 40 min. waren de vliegconditie's zo goed dat we maar besloten om ons vliegplan IFR te annuleren en verder te vliegen op VFR. Nog 15 nm te gaan en “airport in sight”, waar we rond 11.50 uur kalm landen op Mengen Airport.
Na een goede lunch en een vruchtbare vergadering bij mijn moederbedrijf SCHUNK GmbH, waren we omstreeks 16.00 uur terug op het vliegveld voor de terugreis. Vliegtuig aftanken en betalen, vliegplan opnieuw aktiveren voor de terugvlucht onder IFR, want het weer is slechter geworden. Na mijn Duitse collega goedendag te hebben gezegd, vertrekken we opnieuw van baan 08 richting onze eindbestemming Budel (NL).
Zoals reeds vermeld is het weer slechter geworden en begint het al te regenen. Hier heeft de Mooney geen enkel probleem mee en klimt rustig naar FL 080, onze vlieghoogte voor de terugreis. Eenmaal op FL 080 aangekomen zitten we midden in de wolken en valt er niks meer te zien. Wel hebben we nu wind mee waardoor onze “groundspeed” regelmatig boven 150 knots ligt. Ondanks de bewolkte terugvlucht verliep deze voorspoedig en zonder problemen, en landen we omstreeks 18.10 uur in Budel (EHBD) om te genieten van deze prachtige vlucht en dinner.

Toch te gek he! Normaal duurt een reis met je auto naar Mengen ca. 17 uur vv en nu duurt het met het vliegtuig ca. 5,45 uur vv en slaap je 's avonds gewoon in je eigen bed....
Kortom een geslaagde vlucht wat zeker vervolg zal krijgen...
Harry Kortwijk